Sådan er stress og overvægt forbundet

De fleste mennesker har prøvet at have en periode, hvor de føler sig stresset. De færreste ved dog, hvordan stress kan påvirke din sundhed mere end bare mentalt. Stress kan nemlig påvirke, hvor meget du tager på, samt hvor meget du taber dig. Flere og flere videnskabelige studier har fundet et link imellem stress og overvægt.

Livet i dag

En hel gennemsnitlig dansker lever et travlt liv. Hvis man skal sove 8 timer hver nat, og man skal arbejde i 8 timer hver dag, har man kun 8 timer tilbage til resten af det, der skal ordnes i løbet af dagen. Det gælder transport til og fra arbejde, det gælder indkøb, det gælder madlavning, det gælder at spise selve måltiderne, og meget mere.

Hvis du har børn eller kæledyr, vil en del af din tid også gå til det, og det kan tit føles som om, at der aldrig er timer nok i døgnet. Hvis du dagligt bruger 110%, kan du blive brændt ud og føle dig stresset, og det kan blandt andet påvirke din vægt.

Trøstespisning

En måde, hvorpå stress kan påvirke din vægt, er igennem trøstespisning. Stress kan nemlig påvirke dit humør, så du ofte føler dig trist, sløv og værdiløs.

Når man spiser velsmagende mad, får man en god følelse, grundet hjernens belønningssystem. Den gode mad giver et øjebliks glæde, og det er noget, man hungrer efter, når man er stresset. Dagen kan pludselig blive afbrudt af trøstespisning, hvor man spise typisk usundt mad ind imellem de primære måltider. Den slags usunde mellemmåltider kan lede til overvægt.

For meget kortisol

En anden grund til, at du tager på, når du er stresset, kan være en overflod af kortisol. Kortisol er et hormon, der bliver frigivet i hjernen, når vi er stressede. Det er det hormon, der giver os flest problemer. Det skal helst kun blive frigjort under vores kamp-eller-flygt respons, hvor det i øjeblikket giver os mere energi, gør os handlekraftige og pumper blod til musklerne.

Når man er stresset, er denne respons aktiv stort set hele tiden, og da responsen blive trukket ud over meget lang tid, vil den gøre dig passiv, træt og ligeglad.

Kortisol og kroppen

Kortisol kan forårsage mange forskellige problemer, men i forhold til din vægt, kan den øge din appetit. Den gør dig altså mere sulten og giver dig mere lyst til at spise, selvom din krop sådan set ikke har et behov for det. Når du ikke bruger den energi, du indtager, tager du på.

Derudover nedsætter kortisol også din forbrænding, samtidig med at stress øger lysten til fedt, sukker og salt.

Få hjælp

Hvis du har problemer med både stress og vægt, er der stadig hjælp at hente. Hvis du mistænker, at du har stress, er det en god idé at gå til lægen og til en psykolog.

Der findes også mange online guides, som f.eks. https://luunasommer.dk/blog/stress-og-vaegttab/, der kan hjælpe og inspirere dig på din rejse imod bedre velvære. Det gælder om at passe på sig selv, så du skal ikke være bange for at bede om hjælp.