Hvordan får du og din familie bevægelse i hverdagen?

Det kan godt være svært at få bevæget sig nok i hverdagen. Du har travlt med arbejde, og når du har fri, skal der hentes børn fra skole og laves aftensmad. Derfor kan det være en udfordring at få skabt nogle gode vaner. Det kan også være svært at få samlet hele familien på samme tid. Det ene barn spiller måske fodbold og kommer sent hjem, mens det andet har andre fritidsinteresser.

Et sted at starte kan være at få gået nogle lange ture. Tag dine børn med og find måske en legeplads på vejen hvor de kan lege og løbe rundt. I kan også finde på nogle andre udendørs aktiviteter.

Inspiration til bevægelse

Du kan finde inspiration mange steder, men et godt sted er på nettet. Der kan du finde rigtig mange forskellige idéer til bevægelse og leg, samtidig med at du og din familie kan være sammen.

Du kan også søge inspiration på blogs, som skriver om familie og aktiviteter fx her.

Dit lokalområde har helt sikkert også nogle gode faciliteter. Dine børn gider måske ikke at gå en lang tur, men man kan godt finde løsninger alligevel. Når forældrene går tur, kan I finde en cykel frem eller nogle rulleskøjter til børnene. Så bliver det nemmere at få dem med.

Hvordan træner du nye vaner?

Start med at sætte nogle små mål. Gåturen behøver ikke vare flere timer. I kan starte ud med kortere ture, og jo mere I får trænet, jo længere kan I gøre jeres ture med tiden.

Beslut fx at gå en tur efter morgenmaden hver lørdag. Inden I spiser morgenmaden, kan I finde sko og tøj frem, så det står klar, når I har spist. Aftal også et bestemt tidpunkt. Hvis du går sammen med din familie, kan det give en dejlig fællesskabsfølelse, så det bliver mere hyggeligt.